Hledání vzájemné důvěry: Místní samospráva a neziskové organizace
Zlé časy, kdy jakákoli iniciativa občanů ústící v nezávislé zájmové sdružování byla šmahem označena za „buržoazní přežitek“, jsou již naštěstí za námi. Přesto nelze tvrdit, že by vztahy mezi těmito institucemi vzkvétaly a těšily se vzájemné úctě a důvěře (čest výjimkám). Řeč je především o finančních podporách ze strany měst na chod a akce těchto sdružení. Zde existují v zásadě dva problémy. Členové městských rad a zastupitelstev buď nevnímají podporu místních organizací jako prioritu, popřípadě dochází k vytváření „vyvolených“ nepočetných skupin, které na svá konta poměrně pravidelně získávají většinu z vyhrazené sumy. Není přitom pravidlem, že význam jejich poslání pro blaho občanů významně převažuje nad ostatními projekty.
Podívejme se ovšem nejprve, jakým způsobem celý systém funguje. Neziskové organizace hospodaří se svým vlastním rozpočtem, který je především v případě našich menších obecních sdružení tvořen dobrovolnými členskými příspěvky, popřípadě dary oblastních mecenášů. Často se proto obrací na orgány místní samosprávy s žádostí o příspěvek na svou činnost. Většina obcí pro tento případ každým rokem vyčleňuje ze svého rozpočtu určité procento na tzv. neinvestiční dotace. O jejich přidělení na základě objemu požadované částky poté rozhoduje rada obce (na návrh příslušné komise) resp. zastupitelstvo. A právě v tomto pojmosloví leží dle našeho názoru valná část problému.
Po rychlém zhroucení socialismu a ještě rychlejším přijetí kapitalistického pohledu na svět jsme se naučili vnímat investice v jejich čistě materiálním pojetí. Zjednodušeně řečeno návrat peněžních prostředků, popřípadě jejich zhmotnění do určité exaktní, měřitelné veličiny či údaje. Pokud návrhy na uvolnění financí nesplňují toto kritérium, jsou automaticky označovány za neinvestiční. Přestože v ekonomické terminologii se jedná o správný a logický postup, při jeho přenosu do „lidštějšího světa“ zjistíme, že neobstojí. Místní sdružení totiž často krom své primární činnosti vytvářejí i určitou „nadhodnotu“. Tímto termínem ovšem narozdíl od duchovního otce komunistického hnutí nemyslíme ekonomický pojem, ale naopak hovoříme o aspektu čistě duchovním. Přestože se nám obsah činnosti některý „neziskovek“ může jevit podivný (i my jsme během svého života několikrát jen nevěřícně kroutili hlavou) rozhodně bychom neměli paušalizovat a přehlížet jejich vliv na utváření a upevňování místních komunit. Tento aspekt přitom považujeme za naprosto klíčový pro vývoj našich obcí a zkvalitnění života jejich obyvatel. Ostatně jsou to právě vztahy mezi lidmi, jejich voluntarismus a odhodlanost vlastními silami realizovat změny v místech svého bydliště, které mozaikovitě skládají celkový obraz ducha daného místa (genius loci). Ostatní aktivity a život města se přitom neodmyslitelně odvíjí od jeho existence či naopak absence. Spočítejme si například, kolik finančních prostředků je každoročně vynaloženo na propagaci obcí, rozvoj místního cestovního ruchu a podnikatelských aktivit. Jedná se o stohy tištěných příruček, letáků, billboardů či webových bannerů, jejichž návratnost je více než spekulativní. Reklama zaměřená na statické objekty může být věcí zajímavou, ale pokud obci chybí určitý živý aspekt, stává se zbytečnou.
Existují-li tedy organizace, které jsou schopny svoji kulturní či sportovní aktivitou přetvářet tuny chladného seskupení stavební hmoty na živoucí místa, která jako magnet vábí nejen samotné obyvatele daných obcí, ale i turisty z okolí, místní samospráva by se neměla zdráhat je podpořit. Jedná se totiž nejen o ekonomičtější a efektivnější řešení, než kdyby obce sami tyto činnosti provozovaly, především však tento systém podporuje a rozvíjí kreativitu místních občanů a vede tak k posílení jednoho z nejdůležitějších prvků moderní demokracie – občanské společnosti.
Ovšem existují i místní sdružení, jejichž aktivita není na první pohled ve městě patrná. Jedná se především o organizace, které nabízejí určité poradenské, sociální či asistenční služby, přičemž často nejenom suplují státní byrokracii, ale často pracují v oblastech, které místní samospráva není schopna plně zabezpečit. Ať jste již zastánci jakékoli politické strany či názorového proudu, jistě nám dáte za pravdu, že nejefektivnější cesta, jak dospět k řešení problému spočívá v dostatečné podpoře jedinců a organizací, které dané problematice nejen rozumí a jsou s ní blíže svázány, ale jsou i ochotni jí věnovat svoji energii a čas. Toto poměrně známé moudro je odborně nazýváno principem subsidiarity, tedy nalézáním řešení na nejnižší možné úrovni, co nejblíže občanům a nejlépe s jejich přímým zapojením.
To, co naše obce a jejich občané potřebují, jsou volené orgány složené z uvědomělých lidí, kteří jsou schopni na tyto otázky nahlížet nikoli čistě ekonomickým prizmatem, ale zařadit je do celkové mozaikového obrazu obce. Programy spolupráce státní správy vystupující v roli podporovatele (nikoli „nařizovatele“) a neziskových subjektů již ve světě mnohokrát prokázaly svoji účinnost. Nejedná se přitom pouze o poskytování přímých finančních prostředků, ale i vytváření zázemí pro činnost těchto organizací a spolků (viz. např.: K-Centrum) Ostatně situace, kdy se jejich členové scházejí v nedůstojných podmínkách polorozpadlých podkrovních prostor, sklepů a chátrajících tělocvičen, není většině vesnic a menších měst neznámá. I zde je možno nalézt cestu zlepšení vzájemného vztahu.
Místní samospráva a její volené orgány by proto měly při svém rozhodování o případné podpoře neziskových organizací tyto výše zmíněné aspekty přinejmenším uvážit. Velmi často však dochází k opačné situaci, kdy politické elity jako by nebyly schopny tuto realitu pochopit a reflektovat při svých rozhodnutích. Raději se tedy přizpůsobují modelu, kdy je pravidelně za netransparentních okolností podporováno pouze několik vybraných spolků. Každý z nás již jistě slyšel o působení tzv. éminence gris (šedých eminencí), které disponují velmi silným vlivem na přerozdělování této podpory. Často se pak podivujeme, jak je například možné, že místní spolek ochrany zvířat pravidelně získává bez větších problémů finanční prostředky, zatímco centrum pro podporu mladých matek s dětmi či organizace zabývající se prací s narkomany živoří.
Závěrem se nabízí několik naprosto elementárních otázek. Z jakého důvodu orgány místní samosprávy takto jednají? Jakým způsobem je možno dosáhnout změny? Přestože nejsme zastánci nalézání jednoduchých příčin a řešení (problémy jsou totiž často mnohem komplexnější, než se na první pohled jeví), domníváme se, že se nebudeme mýlit, když řekneme, že dané návrhy některým současným politickým elitám zkrátka nevyhovují. Neradi bychom se dopouštěli přílišné generalizace, neboť jistě existují i výjimky, jejichž cti se nechceme dotknout. Každopádně faktem zůstává, že aktivní podpora neziskových organizací a místních sdružení pomáhá vytvářet silnější a provázanější komunity, které svým členům nabízejí rozsáhlou možnost seberealizace a jsou nositeli již zmíněné „nadhodnoty“. Tento proces pak ve svém důsledku vede k upevňování fungující občanské společnosti, jejímž neodmyslitelným produktem jsou mnohem uvědomělejší občané. Ti ovšem mají zákonitě tendenci si mnohem odpovědněji a kritičtěji vybírat své volené zástupce, což je jev, který se mnoha současným politickým elitám lidově řečeno „nehodí do krámu“ a ohrožuje jejich pohodlný život. Při určité míře nadsázky se tedy dá říci, že mnohým se zkrátka vyplácí míti obec plnou do letargie uvržených občanů.
Náprava této situace není jednoduchá a potrvá ještě mnoho let, nežli budeme schopni dosáhnout opravdu výrazně hmatatelných výsledků. Ačkoli se nám to může příčit, naši volení zástupci jsou odrazem nás samých, neboť jsme to my občané, kteří jsme jim vyjádřili ve volbách svoji důvěru. Cesta ke změně této situace tedy začíná u nás a naší ochotě se hlouběji zamýšlet nad významem a dopadem každého volebního hlasu. Ano, je těžké odhodlat se k volbě neprověřených a dosud nepříliš známých uskupení či osobností. Každý občan si proto zde musí položit otázku, zdali si přeje kvalitnější společnost ve své obci a ponese tím riziko možného volebního omylu, nebo se raději spokojí se současnou nepříliš vyhovující situací, která v sobě ovšem skýtá jistotu a předpověditelnost.
Tento článek vznikl ve spolupráci s Petrou Kadlečkovou z Karlových Varů.
Jan Železný
Ostrovský skatepark: historie na U-rampě
Ač nepatřím k pravidelným čtenářům dvoustránkových Ostrovských novin, v jejich posledním vydání mě jako mladého člověka zaujal článek kolegy zastupitele Palivce (ODS), který se zpovídá ze své skepse ohledně realizace projektu skateparku, především ve vztahu k jeho ekonomičnosti a využitelnosti. Jako studenta politologie je pro mě vždy fascinující sledovat situaci, při níž se tématem politických disputací stane téma, jež očividně významně neformuje diskurz veřejného života. Avšak právě na něm dochází k profilování jednotlivých osobností a jejich pohledů, nadneseně řečeno vizí. Z daného tématu se tak stává významné politikum, je tedy nevinnou obětí mocenské hry. Obávám se, že v této nezáviděníhodné pozici se v současnosti ocitl již zmiňovaný skatepark.
Jan Železný
Komunisté mě neohrozí, ve škole jsem neopisoval
Během proběhlého víkendu unikla do médií zpráva, že karlovarští komunisté zahajují přípravy na schůzku s námi studenty - organizátory výzvy za odstoupení náměstka hejtmana pro školství bývalého politruka JUDr. Václava Sloupa - a to opravdu ve velkém. Krom špiček krajského vedení KSČM se jí má účastnit i europoslanec za tuto stranu teplický rodák Jaromír Kohlíček, účast dalších republikových kádrů není do budoucna vyloučena. Původní spíše formální schůzka, která vznikla jako reakce náměstka Borky na náš studentský dopis hejtmanovi Novotnému (proč na něj reagoval dříve právě Borka zůstává malou záhadou), se tak odívá do mnohem dramatičtějšího hávu. Osobně však tento krok velmi vítám, neboť v něm spatřuji poměrně úsměvný veletoč pana Borky i celé karlovarské KSČM.
Jan Železný
Hlupák stát platí aneb Civitas ex machina!
Před nedávnem jsem v karlovarské regionální příloze jednoho z celostátních deníků četl analýzu možných dopadů špatně provedených výběrových řízení na čerpání prostředků z regionálního operačního programu ROP Severozápad na rozpočet Karlovarského a Ústeckého kraje. Daleko více než samotná podstata problému mě však zaujalo navrhované řešení, dle něhož by se na zalátání dvou a půl miliardové rozpočtové díry měl zásadně podílet i stát v podobě ministerstva financí. Nechci zde vést polemiku o míře zavinění té které strany a případné legitimitě tohoto konkrétního požadavku. Spíše bych se rád obecněji zamyslel nad rolí státu jako věřitele poslední instance, lidověji řečeno jakéhosi anonymního plátce všech podobných pokut a dluhů s bezedným kouzelným měšcem, který vždy nakonec vše zachrání a vyřeší. Zdá se totiž, že toto vnímání se stává jakýmsi evergreenem. Jen tak mimochodem, dle článku v jiném celostátním deníku ze stejného týdne v současnosti policie prošetřuje případy možné korupce za cca 100 miliard korun, což téměř odpovídá schodku ročního hospodaření tohoto kouzelníka se zdánlivě bezedným měšcem.
Jan Železný
Rozbijme ulitu naší malosti! Tupý euroskepticismus v Česku
Blíží se federalizace eurozóny. Dvourychlostní Evropa realitou? Evropský finanční val se ukazuje jako nedostačující. Krize v Řecku se prohlubuje. Nečas a Cameron proti spojené Evropě. Koruna vs. Euro. Podobné titulky vévodí již více než dva roky předním stranám našich tištěných médií, tedy nejsou-li vystřídány aktuálními zprávami o nové korupční aféře z pater nejvyšší politiky. Obsah všech se přitom přímo i nepřímo týká postavení České republiky v krizí zasažené Evropě. Ta měsíc po měsíci prodlužuje svůj taneček na rozcestí, vedoucím buď k hlubší ekonomické avšak i politické integraci, nebo k umělému udržování současného stavu. První varianta sice svým supranacionálním charakterem dráždí nejednu národní politickou reprezentaci, nabízí však vcelku srozumitelnou jízdní mapu budoucích událostí. Hlavní devizu přitom představuje předvídatelnost/čitelnost jednotlivých kroků, která může poskytnout politické krytí kolísajícím se státnickým špičkám a přinést zasloužený klid volatilním finančním trhům. Je to totiž právě možnost dopředu zakalkulovat potenciální budoucí rizika do svých investičních plánů, po níž velcí i drobní investoři již dlouho bezútěšně prahnou. Druhá varianta slibuje zdánlivé zachování suverénního rozhodování, vyžaduje ovšem značnou stoickou odolnost vůči tlaku okolních událostí především hospodářského ražení. Schopnost nasadit pověstný „poker face“ a vsadit na své odvážné rozhodnutí politickou kariéru představuje při volbě této cesty naprostou nutnost. Jak se však ukazuje, evropští lídři, nacházející se v hledáčcích dnes již fakticky globálních médií a „sociálních sítí rychlé reakce“, však spíše nejsou schopni držet se zmíněné filosofie slavného římského císaře Marka Aurelia. Tato debata se přitom netýká pouze zemí eurozóny, ale(jak nedávno trefně poznamenal italský premiér Mario Monti) i EU jako celku.
Jan Železný
Rudé memento aneb další „promarněná“ pieta
Koncem minulého týdne jsem měl tu čest se již podruhé zúčastnit pietní akce u Rudé věže smrti v Ostrově u Karlových Varů konané pod záštitou Konfederace politických vězňů v rámci Jáchymovského pekla. Genius loci daného místa, jemuž dominuje vysoká věž z rudých cihel – součást prostor bývalé třídírny radioaktivního smolince, jež připravila o život, zdraví a ideály mnoho tzv. vězňů svědomí – na člověka dýchne neopakovatelnou atmosférou. Tu barvitě dokreslují pamětníci, kteří se sem navzdory pokročilému věku každoročně v hojném počtu scházejí, aby uctili památku těch svých kamarádů, již svůj zápas se zrůdnostmi komunistické moci prohráli. Pozorný pozorovatel přitom nemůže zůstat vnitřně nepohnut, jeho každodenní problémy občanského života jakoby ve světle zde popisovaných událostí bledly a ztrácely se v bezvýznamnosti. Tyto pocity mě doprovázeli letos stejně jako loni. Přesto jsem se tentokrát nemohl vyhnout palčivé otázce hlubšího významu celé této akce a určitého „znásilnění“ jejího obsahu. Kde se ve mně tato myšlenka vzala nevím, snad ji probudilo několik procházejících osob, které se ještě před dvaceti lety honosili rudou stranickou knížkou, někdy i legitimací StB, aby nyní s kamennou tváří uctívali hrdinství bývalých politických vězňů. Možná to byl pouze věčný kritik ve mně, jenž najednou dostal příležitost se projevit. Kdo ví?
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Hrad začal platit cesty prezidenta. Za Zemana je celé musely financovat kraje
Premium Když prezident přijede do krajů, nemá kolem toho být obrovská pompa, která stojí nejen hodně...
Pomohli její zemi bránit proti Japoncům. Filipínka teď o Češích vydává knihu
Premium Měli to být spojenci nepřítele, ale namísto toho čtrnáct statečných Čechů nasadilo život, aby...
Úlet novin pečetil Trumanův triumf, lovec gangsterů už šok nerozdýchal
Seriál Americké prezidentské volby dokážou překvapit, i když si všichni myslí, že dopředu vědí, jak...
Napadení a hajlování. Policisté v rámci derby pražských S zadrželi šest lidí
Po skončení dnešního utkání fotbalistů Sparty a Slavie na stadionu na pražské Letné museli...
- Počet článků 21
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1440x